Reformer ska berika – inte fördumma människans liv
Den Svenska familjepolitiken
har de senaste årtionden inte
följt med den sociala och ekonomiska
utvecklingen.
Här finns en stor utmaning att
övertyga riksdag och kommande
opposition om att de gamla reformerna
måste ses över för att
säkerställa befolkningens sociala
och ekonomiska utveckling.
Vi måste se till att säkerställa
en god förutsättning till en
jämlik utveckling för barn och
vuxna.
Man kan nu tydligt se resultatet
av en hård skattesänkningspolitik
som förts i olika etapper
av den borgerliga regeringen.
Gemensamma tillgångar har
sålts ut så som Svensk bilprovning
och Apoteksbolaget, vad
dessa beslut kommer att leda
till i förlängningen form av tappad
inkomst för staten eller livskvalitet
för medborgaren vet vi
inte ännu, men man kan redan
nu se många brister och efterverkningar
av besluten.
Man har sänkt inkomstskatten
i olika etapper.
Detta har gjorts utan att man
gjort en återkommande samhällsanalys
på sina beslut.
I kölvattnet i dessa beslut på
ekonomiska förändringar och
förutsättningar kan man nu se
en nyfattigdom växa fram i Sverige.
Barnfattigdomen är idag ett
naturligt inslag i det Svenska
samhällets vardag. Man kan se
den yttra sig i Barns fritid och på
skola och i den sociala familjemiljön
i allmänhet.
Detta är en ny form av konservativ
och liberal Svenska välfärd
som de nya moderaterna med
sina allierade skapat.
Denna barnfattigdom breder
ut sig likt en farsot från storstädernas
förorter och i småstäder
och landsbygd.
En gång i tiden byggde den
Svenska socialdemokratin bort
fattigdomen i Sverige.
Man reformerade bort orättvisorna
och fattigdomen med
hjälp utav skatter och försäkringar.
Skatterna var det hjälpmedel
man hade för att solidariskt genomföra
den Svenska modellen.
Den modell som omvärlden
så många gånger försökt kopiera
och ta del av, men som nu steg
för steg monteras ned eller om
man vill använda ett starkare
ord styckas ned.
Det Svenska trygghetsnätet
och den gemensamma välfärden
det folkliga och solidariska
fundamentet har på fyra år raserats.
Kvar finns hos många i Sverige
idag en förtvivlan en ledsamhet
och en avtrubbad framtidstro!
Många har tvingats se sjuttio
års arbete och reformerande i
form av det Svenska folkhemmet
slås i spillror!
Utan respekt och analys för
vad verkan på besluten kan få,
har man systematiskt monterat
ned och sålt ut de gemensamma
tillgångarna och våra barns
framtida kapital.
Du kan göra skillnad för dessa
barn och vuxna och dig själv den
19 september.
Paul Melén
Socialdemokrat, Karlskrona
Den Svenska familjepolitiken har de senaste årtionden inte följt med den sociala och ekonomiska
utvecklingen.
Här finns en stor utmaning att övertyga riksdag och kommande opposition om att de gamla
reformerna måste ses över för att säkerställa befolkningens sociala och ekonomiska utveckling.
Vi måste se till att säker ställa en god förutsättning till en jämlik utveckling för barn och
vuxna.
Man kan nu tydligt se resultatet av en hård skattesänkningspolitik som förts i olika etapper
av den borgerliga regeringen.
Gemensamma tillgångar har sålts ut så som Svensk bilprovning och Apoteksbolaget AB.
Vad dessa beslut kommer att leda till i förlängningen form av tappad inkomst för staten eller livskvalitet
för medborgaren vet vi inte ännu, men man kan redan nu se många brister och efterverkningar
av besluten.
Man har sänkt inkomstskatten i olika etapper.
Detta har gjorts utan att man gjort en återkommande samhällsanalys på sina beslut.
I kölvattnet i dessa beslut på ekonomiska förändringar och förutsättningar kan man nu se
en nyfattigdom växa fram i Sverige.
Barnfattigdomen är idag ett naturligt inslag i det Svenska samhällets vardag.
Man kan se den yttra sig i Barns fritid och på skola och i den sociala familjemiljön
i allmänhet.
Detta är en ny form av konservativ och liberal Svenska välfärd som de nya moderaterna med
sina allierade skapat.
Denna barnfattigdom breder ut sig likt en farsot från storstädernas förorter och i småstäder
och landsbygd.
En gång i tiden byggde den Svenska socialdemokratin bort fattigdomen i Sverige.
Man reformerade bort orättvisorna och fattigdomen med hjälp utav skatter och försäkringar.
Skatterna var det hjälpmedel man hade för att solidariskt genomföra
den Svenska modellen.
Den modell som omvärlden så många gånger försökt kopiera och ta del av, men som nu steg
för steg monteras ned eller om man vill använda ett starkare
ord styckas ned.
Det Svenska trygghetsnätet och den gemensamma välfärden det folkliga och solidariska
fundamentet har på fyra år raserats.
Kvar finns hos många i Sverige idag en förtvivlan en ledsamhet och en avtrubbad framtidstro!
Många har tvingats se sjuttio års arbete och reformeranden i form av det Svenska folkhemmet
slås i spillror!
Utan respekt och analys för vad verkan på besluten kan få, har man systematiskt monterat
ned och sålt ut de gemensamma tillgångarna och våra barns framtida kapital.
Du kan göra skillnad för dessa barn och vuxna och dig själv den
19 september.
Paul Melén
Socialdemokrat, Karlskrona
Bör staten stå för placeringsutgiften?
Ibland sker tyvärr det som för samhället är ett bevis på ett misslyckande. Barn omhändertages och placeras i nya foster/familjehem.
När detta sker så är det oftast en långt gången tragedi och nödvändigt att göra .
Men många gånger är denna handling tyvärr för sent genomförd från samhällets sida.
Beslut tas oftast först efter att ett koppel av psykosociala vårdkedjor har utprövats exempel assistenter trepartssamtal tillfälliga kommunala förvaringar (avlastningscentrar) etcetera.
Handlingskraft visas först då andra insatser en efter en låtit sig misslyckas. Dessa katastrofala misslyckanden från kommunernas sida är illa både för den gemensamma samhällsekonomin men inte minst för de enskilda individerna i detta fall barnen och dess familjer.
Varför tillåter vi då att vänta in i det sista på ett omhändertagande?
Varför skiljer sig snabbheten på beslut från kommun till kommun?
Jag är övertygad om att den största anledningen är nog den kommunala ansträngda ekonomin.
I vissa fall kan det beror på de nitiska människorna inom social, skola, polis och BUP som verkligen vill hitta lösningen och inte vill ge upp.
Man tvingas att sätta tilltro till bland annat dialoger med skola, hem, socialtjänst och andra berörda instanser samt föräldrar och barn. Man sätter in assistenter och hoppas på att problematiken skall ändra riktning. Man gör inte detta av ondo utan av god vilja och stark tro på sitt yrkeskunnande.
Men alltför ofta ser man inte den sjuka familjen. Man missa oftast enkelheten på problematiken att enklaste lösningen är den rätta! Att ge barnet en trygghet.
Tryggheten att få utvecklas och växa på sina egna villkor efter sina egna förutsättningar för stunden vars position man flytta fram vart efter.
Hela tragedin slutar oftast med att barnet stigmatiseras och man lägger här från samhällets sida grunden till ett starkt samhällshat och myndighetsförakt hos barnen och ungdomarna.
Ett omhändertagande kan oftast vara det bästa alternativet för att ändra riktning. För att få tillstånd den trygghet som behövs för att ändra färdriktning för barnet.
Många gånger är det försent att uppnå goda resultat i barn och ungdomsvården om problematiken fått fortgå för länge och fått utvecklas från ett utåtagerande beteende till en kriminell livsföring.
Men hur kan vi då få snabbare handling?
Ett sätt kan ju vara att befria kommunerna från denna enorma utgift som det faktiskt medför att placera ett barn.
Jag skulle önska att också den kommun som har placeringen skall vara aktiv, uppföljande och ansvarig för placeringens utvecklingen. Därför kan det vara en fördel om staten tar placeringskostnaden.
Så kan man från statens sida i efterhand avgiftsbelägga kommunen. Hur exakt denna avgiften ska se ut och hur stor lämnar jag åt andra att bedöma.
Men ett misslyckat barn blir oftast katastrofala kostnader i framtiden för både kommun och stat och inte minst det enskilda individen med närstående!
Paul Meléns första debattartikel i detta ämne publicerades i Sydöstran den 27 maj.
Paul Melén Demokratisk Socialist, Karlskrona
När detta sker så är det oftast en långt gången tragedi och nödvändigt att göra .
Men många gånger är denna handling tyvärr för sent genomförd från samhällets sida.
Beslut tas oftast först efter att ett koppel av psykosociala vårdkedjor har utprövats exempel assistenter trepartssamtal tillfälliga kommunala förvaringar (avlastningscentrar) etcetera.
Handlingskraft visas först då andra insatser en efter en låtit sig misslyckas. Dessa katastrofala misslyckanden från kommunernas sida är illa både för den gemensamma samhällsekonomin men inte minst för de enskilda individerna i detta fall barnen och dess familjer.
Varför tillåter vi då att vänta in i det sista på ett omhändertagande?
Varför skiljer sig snabbheten på beslut från kommun till kommun?
Jag är övertygad om att den största anledningen är nog den kommunala ansträngda ekonomin.
I vissa fall kan det beror på de nitiska människorna inom social, skola, polis och BUP som verkligen vill hitta lösningen och inte vill ge upp.
Man tvingas att sätta tilltro till bland annat dialoger med skola, hem, socialtjänst och andra berörda instanser samt föräldrar och barn. Man sätter in assistenter och hoppas på att problematiken skall ändra riktning. Man gör inte detta av ondo utan av god vilja och stark tro på sitt yrkeskunnande.
Men alltför ofta ser man inte den sjuka familjen. Man missa oftast enkelheten på problematiken att enklaste lösningen är den rätta! Att ge barnet en trygghet.
Tryggheten att få utvecklas och växa på sina egna villkor efter sina egna förutsättningar för stunden vars position man flytta fram vart efter.
Hela tragedin slutar oftast med att barnet stigmatiseras och man lägger här från samhällets sida grunden till ett starkt samhällshat och myndighetsförakt hos barnen och ungdomarna.
Ett omhändertagande kan oftast vara det bästa alternativet för att ändra riktning. För att få tillstånd den trygghet som behövs för att ändra färdriktning för barnet.
Många gånger är det försent att uppnå goda resultat i barn och ungdomsvården om problematiken fått fortgå för länge och fått utvecklas från ett utåtagerande beteende till en kriminell livsföring.
Men hur kan vi då få snabbare handling?
Ett sätt kan ju vara att befria kommunerna från denna enorma utgift som det faktiskt medför att placera ett barn.
Jag skulle önska att också den kommun som har placeringen skall vara aktiv, uppföljande och ansvarig för placeringens utvecklingen. Därför kan det vara en fördel om staten tar placeringskostnaden.
Så kan man från statens sida i efterhand avgiftsbelägga kommunen. Hur exakt denna avgiften ska se ut och hur stor lämnar jag åt andra att bedöma.
Men ett misslyckat barn blir oftast katastrofala kostnader i framtiden för både kommun och stat och inte minst det enskilda individen med närstående!
Paul Meléns första debattartikel i detta ämne publicerades i Sydöstran den 27 maj.
Paul Melén Demokratisk Socialist, Karlskrona
Kvalitetssäkra omhändertagandet och placerandet av barn
Runt om i landet sätts kommunernas socialnämnder på hårda prov. Under en längre tid har man kunnat se en ökning av utanförskapet breda ut sig.
Familjetryggheten och den sociala leken har under decennier monterats ned, vilket i sin tur fått följder att behovet av att omhändertaga barn och placera dem för samhällsvård har ökat.
För varje omhändertagen placering av ett barn måste en familjehemsutredning göras så vida det inte gäller akuta kortare perioder. Denna lag är till för att kvalitetssäkra det omhändertagna och placerade barnets trygghet och utveckling!
Detta är en lag och en förutsättning för att få genomföra ett omhändertagande/placering av barnet.
I dessa krisens tider ökar pressen på att de kommunala budgeterna måste upprätthållas. Således uppfylls då inte alltid dessa lagar och förordningar.
Inte allt för sällan händer det att man tummar på arbetsförfarandet i bland annat familjehemsutredningen och barnutredningen.
Det kan bli en onaturlig konflikt emellan tjänsteman och politiker. Det blir inte alldeles självklart lätt att i detta utsatta läge säkerställa och upprätthålla den omhändertagne/placerades rättighet till en god social trygghet och vård.
Jag menar att det får aldrig bli så att den kommunala ekonomin påverka det sociala rättssystemet.
Man ser runt om i landet hur samhällets grunder och normer hårt prövas och utslagningen är hårdare än någonsin och det viktiga sociala arbetet blir allt för ofta lidande då samhällsklimatet hårdnar.
Oftast är det förarbetet så som utredningen av barnet och familjehemmet som blir lidande när snabba beslut i pressade kommunala nämnder ska fattas.
Familjehemsutredning är man enligt lag skyldig att genomföra för kunna genomföra en permanent placering av ett omhändertaget barn.
Resultatet av en icke gjort utredning kan få negativa följder så som att man lyfter ut ett barn från en problematik in till en annan problematik.
Så med denna bakgrund till detta alltför ofta uppkomna problem vill jag lyfta upp ansvaret till socialinspektörer på socialstyrelsen i respektive region.
För att på så sätt säkerställa och upprätta de bestämmelse och lagar som i dag föreligger för Omhändertagna placerade barn.
Socialinspektörer skall på så sätt vid jämna mellanrum övervaka att alla placeringar sker på ett lagligt sätt.
Denna förändring kommer också förhoppningsvis att säkerställa att olika kulturer inte breder ut sig inom det sociala/politiska skrået.
Paul Melen
Demokratisk Socialist, Karlskrona
Apoteksreformen blev en försämring.
KARLSKRONA De nya apoteken i Karlskrona har inte samma möjligheter att hålla medicin i lager som när apoteken var statligt ägda.
Om en medicin inte finns i lager kan apoteken inte längre kontrollera om något annat har den hemma.
– Reformer ska förbättra människans villkor, inte driva dem till vansinne, rasar S-profilen med mera, Paul Melén i Karlskrona.
Han skulle hämta ut ett recept med lugnande medel och ett med sömntabletter åt en 90-årig kvinnlig bekant i fredags. När han gick in på Medstop på Landbrogatan fick han veta att medicinen inte fanns hemma.
Kritisk
– Jag frågade om de kunde kontrollera om den fanns på lasarettet. Till min förvåning svarade personalen nej. De kan inte göra sådana kontroller längre, eftersom apoteken numera är fristående från varandra. De kunde heller inte byta ut medicinen mot en annan likvärdig.
Paul Melén är kritisk till att patienter ska tvingas resa runt bland de sju apotek som nu finns i kommunen i jakt på rätt mediciner.
– Det går kanske an för den som är frisk och bilburen, men om man är riktigt sjuk och i akut behov av sin medicin – vad gör man då?
Tjäna pengar
Han ser också en fara i att marknadskrafter ska styra apotekens verksamhet.
– Läkemedelsbolagen kan påverka tillgången på olika preparat genom att rabattera sina produkter. Precis som alla andra företag vill de nya apoteken tjäna pengar. Men vissa verksamheter i samhället bör inte styras av enbart ekonomiska förtjänster.
Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB, säger att alla nya apotek har en så kallad tillhandahållandeplikt. Hon är medveten om problematiken som Paul Melén tar upp.
Max ett dygn
– Inom 24 timmar ska man kunna få fram receptbelagd medicin. Det finns inga undantag från den regeln. Det finns också ett mycket starkt regelverk när det gäller vilka mediciner som ska ingå i sortimentet och prissättningen på dem. Vidare har inget förändrats när det gäller apotekens skyldighet att erbjuda den billigare sorten av ett läkemedel. Men klart är att alla apotek inte har möjlighet att hålla samma stora lager som tidigare. Patienten kan tvingas vänta upp till ett dygn, eller söka på andra apotek.
När det gäller icke receptbelagda preparat är prissättning och sortiment friare och styrs inte av Tand- och läkemedelsverket.
I Karlskrona finns numera sju apotek: Jämjö, tre i Lyckeby, lasarettet, Rödeby och på Trossö
Om en medicin inte finns i lager kan apoteken inte längre kontrollera om något annat har den hemma.
– Reformer ska förbättra människans villkor, inte driva dem till vansinne, rasar S-profilen med mera, Paul Melén i Karlskrona.
Han skulle hämta ut ett recept med lugnande medel och ett med sömntabletter åt en 90-årig kvinnlig bekant i fredags. När han gick in på Medstop på Landbrogatan fick han veta att medicinen inte fanns hemma.
Kritisk
– Jag frågade om de kunde kontrollera om den fanns på lasarettet. Till min förvåning svarade personalen nej. De kan inte göra sådana kontroller längre, eftersom apoteken numera är fristående från varandra. De kunde heller inte byta ut medicinen mot en annan likvärdig.
Paul Melén är kritisk till att patienter ska tvingas resa runt bland de sju apotek som nu finns i kommunen i jakt på rätt mediciner.
– Det går kanske an för den som är frisk och bilburen, men om man är riktigt sjuk och i akut behov av sin medicin – vad gör man då?
Tjäna pengar
Han ser också en fara i att marknadskrafter ska styra apotekens verksamhet.
– Läkemedelsbolagen kan påverka tillgången på olika preparat genom att rabattera sina produkter. Precis som alla andra företag vill de nya apoteken tjäna pengar. Men vissa verksamheter i samhället bör inte styras av enbart ekonomiska förtjänster.
Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB, säger att alla nya apotek har en så kallad tillhandahållandeplikt. Hon är medveten om problematiken som Paul Melén tar upp.
Max ett dygn
– Inom 24 timmar ska man kunna få fram receptbelagd medicin. Det finns inga undantag från den regeln. Det finns också ett mycket starkt regelverk när det gäller vilka mediciner som ska ingå i sortimentet och prissättningen på dem. Vidare har inget förändrats när det gäller apotekens skyldighet att erbjuda den billigare sorten av ett läkemedel. Men klart är att alla apotek inte har möjlighet att hålla samma stora lager som tidigare. Patienten kan tvingas vänta upp till ett dygn, eller söka på andra apotek.
När det gäller icke receptbelagda preparat är prissättning och sortiment friare och styrs inte av Tand- och läkemedelsverket.
I Karlskrona finns numera sju apotek: Jämjö, tre i Lyckeby, lasarettet, Rödeby och på Trossö
Gamla inkomster stänger stänger stöddörr för arbetslösa
KARLSKRONA För att till exempel kunna skicka med sina båda döttrar några kronor till en fika på skolutflykten beslöt arbetslöse Paul Melén i Karlskrona, S-politiker med sociala frågor som specialitet, nyligen att söka hjälp i socialförsäkringssystemet – närmare bestämt ”underhållsstöd vid växelvist boende”.
– Man tar sig för pannan! Stödet utgår ifrån vad jag tjänade för två år sedan; inte alls min akuta situation, suckar han nu.
För flera år sedan gick Paul Melén också arbetslös, och för att slippa gå till socialen ansökte han om, och fick också, vad som då kallades utfyllnadsbidrag.
– De där hundralapparna varje månad var guld värda, minns han.
När han så nyligen blev arbetslös igen ansökte han på nytt om ekonomiskt bistånd; i form av ovanstående underhållsstöd. Och han uppfyllde väl kriterierna – utom i ett avseende.
Han tjänade för mycket. Men inte nu, då han uppbär A-kassa och inte har några andra bidrag eller tillskott – utan för två år sedan.
Rik – med bidrag
– Här finns alltså ett instrument för att minska klyftorna i samhället, men det bygger på mest möjliga bekvämlighet för tjänstemännen; inte på de hjälpsökandes behov.
– Lek med tanken att jag skulle komma in i riksdagen i höst, och tjäna en sådär 45 000 kronor i månaden.
– Om två år skulle jag dessutom kunna söka underhållsstöd – och dessutom få det, utan någon återbetalningsskyldighet!
– Men nu däremot måste jag vända på varenda krona.
Paul Melén undrar varför det går utmärkt att till exempel räkna ut barnomsorgsavgifter och bostadstillägg utifrån sin aktuella, ekonomiska situation, med återbetalningsskyldighet om beräkningarna klickar – men inte ett underhållsstöd?
Drar i trådar
Därför har han nu haft kontakt med bland annat S-riksdagsmannen Anders Wallin och Pia Magnusson i socialförsäkringsutskottet, för en välfärdsöversyn av hela socialförsäkringssystemet.
– Jag tror det finns stora behov av regelförändringar. Och mycket administration att skala bort.
Bakvänt
– Det kan inte vara rätt att utgå ifrån att jag ska vara arbetslös även om två år. Eller hunnit bli sjuk- eller förtidspensionär då, och till sist berättigad de där hundralapparna.
– Det är ju helt bakvänt! Då kan man ju lika gärna slopa hela systemet, och höja ersättningarna till dessa grupper i stället.
– Skulle jag någon gång verkligen hamna i riksdagen finns det mycket att ta i tu med, menar Paul Melén.
– Man tar sig för pannan! Stödet utgår ifrån vad jag tjänade för två år sedan; inte alls min akuta situation, suckar han nu.
För flera år sedan gick Paul Melén också arbetslös, och för att slippa gå till socialen ansökte han om, och fick också, vad som då kallades utfyllnadsbidrag.
– De där hundralapparna varje månad var guld värda, minns han.
När han så nyligen blev arbetslös igen ansökte han på nytt om ekonomiskt bistånd; i form av ovanstående underhållsstöd. Och han uppfyllde väl kriterierna – utom i ett avseende.
Han tjänade för mycket. Men inte nu, då han uppbär A-kassa och inte har några andra bidrag eller tillskott – utan för två år sedan.
Rik – med bidrag
– Här finns alltså ett instrument för att minska klyftorna i samhället, men det bygger på mest möjliga bekvämlighet för tjänstemännen; inte på de hjälpsökandes behov.
– Lek med tanken att jag skulle komma in i riksdagen i höst, och tjäna en sådär 45 000 kronor i månaden.
– Om två år skulle jag dessutom kunna söka underhållsstöd – och dessutom få det, utan någon återbetalningsskyldighet!
– Men nu däremot måste jag vända på varenda krona.
Paul Melén undrar varför det går utmärkt att till exempel räkna ut barnomsorgsavgifter och bostadstillägg utifrån sin aktuella, ekonomiska situation, med återbetalningsskyldighet om beräkningarna klickar – men inte ett underhållsstöd?
Drar i trådar
Därför har han nu haft kontakt med bland annat S-riksdagsmannen Anders Wallin och Pia Magnusson i socialförsäkringsutskottet, för en välfärdsöversyn av hela socialförsäkringssystemet.
– Jag tror det finns stora behov av regelförändringar. Och mycket administration att skala bort.
Bakvänt
– Det kan inte vara rätt att utgå ifrån att jag ska vara arbetslös även om två år. Eller hunnit bli sjuk- eller förtidspensionär då, och till sist berättigad de där hundralapparna.
– Det är ju helt bakvänt! Då kan man ju lika gärna slopa hela systemet, och höja ersättningarna till dessa grupper i stället.
– Skulle jag någon gång verkligen hamna i riksdagen finns det mycket att ta i tu med, menar Paul Melén.
Ensamma mamma halkar efter i välfärden!
BLEKINGE För femton år sedan hade den ensamstående föräldern, enpersonshushållet och trebarnsfamiljen ungefär lika mycket kvar av sin disponibla inkomst när nödvändiga utgifter var betalda.
I dag har den ensamstående föräldern halkat efter rejält; med flera tusenlappar i månaden.
I dag har den ensamstående föräldern halkat efter rejält; med flera tusenlappar i månaden.
– Jag hankar mig fram – men så är jag också överlevnadskonstnär, säger ensamma pappan Paul Melén, 43.
Enligt Institutet för privatekonomi på Swedbank har trebarnsfamiljen dragit ifrån den ensamstående föräldern med drygt
7 000 kronor i månaden.
Förklaringen är sänkta skatter och höjda avdrag, samtidigt som samhällets stöd till ensamstående föräldrar, som underhållsförskott och barn- och bostadsbidrag, inte hängt med.
Växelvis vårdnad
– Men det stödet har ju å andra sidan tiotusentals ensamstående föräldrar aldrig fått del av, påpekar samtidigt Paul Melén, trebarnsförälder i Karlskrona som har växelvis vårdnad om två av sina döttrar.
– I vanliga fall mantalsskrivs barn hos sina mödrar efter en skilsmässa, även om man har gemensam vårdnad. Modern får barnbidragen, underhållsförskottet, bostadsbidraget och eventuella flerbarnstillägg; fadern får betala halva barnomsorgsavgiften, och stå för de löpande utgifterna de veckor barnen bor hemma hos honom.
– Men inte en krona i stöd.
Andra tider
Därför motionerade Paul Melén nyligen till S-kongressen om delade barnbidrag.
– Trygghetssystemen är uppbyggda kring hur det var för 30-40 år sedan. I dag är de fruktansvärt skeva, och orättvisa. Jag har klarat mig, till och med då jag gått på A-kassa, men så har jag också alltid varit något av en överlevnadskonstnär. Jag kan leva snålt och på nästan ingenting. Men visst blir det tufft om det plötsligt måste fram pengar till en skolutflykt, eller om teven skulle gå sönder.
– Jag är inte värd någonting, men skulle jag däremot plötsligt avstå mina två veckor i månaden ökar motsvarande stöd till den andra föräldern med flera tusen kronor!
Allt annat dyrare
Paul Melén gick arbetslös vid separationen för sju år sedan, och nyligen blev han arbetslös igen – och har ännu inte fått sin första A-kasseersättning.
– Det blir tuffare den här gången. Även om jag inte fick något trygghetsstöd för sju år sedan heller så har ju inte precis utgifterna minskat. Snart visar sig till exempel den bistra vintern på min elräkning – och så måste jag betala retroaktiva, högre barnomsorgsavgifter eftersom jag under en tid i fjol var sambo med en kvinna som hade studielån...
Barnen förlorare
Paul Melén vill ha jämlika trygghetssystem, som inte bara ger den ena parten pengar, makt och kontroll.
Båda föräldrarna ska kunna fokusera på barnen, och deras bästa.
– När de här reglerna en gång i tiden kom till hade pappan flyttat in hos en kompis, betalade motvilligt underhåll och träffade sina barn varannan helg. I dag är kärnfamiljen snart en minoritet, och det är hög tid för en samtidslösning.
– Men också för en ökad solidaritet med de utsatta i skattesystemet. Jag vill inte spela ut de båda ensamstående föräldragrupperna mot varandra. Det är inte rätt att de längst ned ska börja rutscha utför igen, för att några fåtal ska få fetare plånböcker.
Enligt SCB är det nästan en halv miljon barn i Sverige som inte lever tillsammans med båda sina föräldrar.
Enligt Institutet för privatekonomi på Swedbank har trebarnsfamiljen dragit ifrån den ensamstående föräldern med drygt
7 000 kronor i månaden.
Förklaringen är sänkta skatter och höjda avdrag, samtidigt som samhällets stöd till ensamstående föräldrar, som underhållsförskott och barn- och bostadsbidrag, inte hängt med.
Växelvis vårdnad
– Men det stödet har ju å andra sidan tiotusentals ensamstående föräldrar aldrig fått del av, påpekar samtidigt Paul Melén, trebarnsförälder i Karlskrona som har växelvis vårdnad om två av sina döttrar.
– I vanliga fall mantalsskrivs barn hos sina mödrar efter en skilsmässa, även om man har gemensam vårdnad. Modern får barnbidragen, underhållsförskottet, bostadsbidraget och eventuella flerbarnstillägg; fadern får betala halva barnomsorgsavgiften, och stå för de löpande utgifterna de veckor barnen bor hemma hos honom.
– Men inte en krona i stöd.
Andra tider
Därför motionerade Paul Melén nyligen till S-kongressen om delade barnbidrag.
– Trygghetssystemen är uppbyggda kring hur det var för 30-40 år sedan. I dag är de fruktansvärt skeva, och orättvisa. Jag har klarat mig, till och med då jag gått på A-kassa, men så har jag också alltid varit något av en överlevnadskonstnär. Jag kan leva snålt och på nästan ingenting. Men visst blir det tufft om det plötsligt måste fram pengar till en skolutflykt, eller om teven skulle gå sönder.
– Jag är inte värd någonting, men skulle jag däremot plötsligt avstå mina två veckor i månaden ökar motsvarande stöd till den andra föräldern med flera tusen kronor!
Allt annat dyrare
Paul Melén gick arbetslös vid separationen för sju år sedan, och nyligen blev han arbetslös igen – och har ännu inte fått sin första A-kasseersättning.
– Det blir tuffare den här gången. Även om jag inte fick något trygghetsstöd för sju år sedan heller så har ju inte precis utgifterna minskat. Snart visar sig till exempel den bistra vintern på min elräkning – och så måste jag betala retroaktiva, högre barnomsorgsavgifter eftersom jag under en tid i fjol var sambo med en kvinna som hade studielån...
Barnen förlorare
Paul Melén vill ha jämlika trygghetssystem, som inte bara ger den ena parten pengar, makt och kontroll.
Båda föräldrarna ska kunna fokusera på barnen, och deras bästa.
– När de här reglerna en gång i tiden kom till hade pappan flyttat in hos en kompis, betalade motvilligt underhåll och träffade sina barn varannan helg. I dag är kärnfamiljen snart en minoritet, och det är hög tid för en samtidslösning.
– Men också för en ökad solidaritet med de utsatta i skattesystemet. Jag vill inte spela ut de båda ensamstående föräldragrupperna mot varandra. Det är inte rätt att de längst ned ska börja rutscha utför igen, för att några fåtal ska få fetare plånböcker.
Enligt SCB är det nästan en halv miljon barn i Sverige som inte lever tillsammans med båda sina föräldrar.