Slumpvisa drogtester på låg och mellanstadieskolor I Karlskrona Kommun!
Utbildningsnämndens moderata Ordförande Emma Swahn Nilsson tycker tjänstemännens direktiv om att slumpvisa drogtester strider mot grundlagen är bra.
Men Emma tycker att drogtester skall bygga på en frivillighet.
Om ett riskfyllt moment uppstå så kvarstår ju ändå möjligheter för ett legalt utförande av drogtest på barnet (eleven).
Vad innefattar situationen ett riskfyllt moment?
Sverigedemokraterna tycker förslaget är bra för det förebygger missbruk.
Man vill genomföra slumpvisa tester på mellanstadiet, på högstadiet och gymnasiet.
Som morot skulle enbart de ungdomar som deltar I drogtesterna erbjudas sommarjobb.
Varför lägger man ett förslag som stigmatisera barn på detta sätt och på så dåligt underbyggd fakta!
Om nu Sverigedemokraterna är ute efter att bredda mark I sin jakt på ett nytt kommunalt utökat partiprogram så bör man inte göra detta på bekostnad av att stigmatisera och äventyra skolbarns sociala existens!
När problemet med ett drogpåverkat barn har uppstått så är det försent att förebygga.
Problematikens svar ligger långt bortom skolan då andra faktorer I samhället har brustit I sitt ansvar.
Ska man förebygg ett nyttjande av droger hos barn så måste man titta på andra faktorer I samhället än skolan.
Sverigedemokraterna får gå hem på sin kammare och fundera lite på hur samhället fungera och på hur det ser ut.
Först när man besitter kunskaper om sin dåtid kan man se och förändra sin samtid för att påverka allas vår framtid!
Paul Melen
Socialdemokrat Karlskrona
Jag vill införa social demokrati!
Jag skulle vilja väcka frågan om att införa I Sverige fria bussresor från och till skolan för skoleleverna.
Idag har man 5 km reglen som avgör busskort eller inte.
Eller om ena föräldern flyttat till grankommunen. Nu har man ändrat reglerna så att det åligger kommunen att ordna bussmöjligheter för elevern oavsett kommungränsen om det inte föreligger några adminstrativa hinder för genomförandet.
Detta innbär inte ett direktiv för kommun utan ännu en möjlighet att säga nej.
5 km kan vara en lång väg I höstreg/blåst eller snöstorm och minusgrader.
Ett annat problem är att skolscheman som inte alltid överrensstämmer med elevernans skolresor.
Det är vanligt att barnen får sitta I skolan upp till 1:5 timme innan lektionsstart och samma sak gäller hemresorna från skolan.
Är detta att se ur ett barnperspektiv för elvaåringar I 6-9 skolan?
Samhället ser annorlunda ut idag. Barn bor hos bägge föräldrarna och en ensamstående,sjukskriven,studerande eller lågt avlönad förälder kan stöta på stora problem med att beläggas med inköp av busskort på 300 kr I månaden eller 600 kr vid två barn. Summan varierar beroende på vilken kommun man bor I.
Detta innebär att I praktiken så skulle många få gå till Kommunens socialtjänst för att begära samhällsstöd för att kunna upprätthålla barnets skolplikt på ett någorlunda likställt sätt som andra barn.
Vi måste I Socialdemokratiska partiet har som utgångspunkt att det gemensamma skall finasieras av det gemensamma.
Barn och föräldrar skall inte behöva stigmatiseras för att man kommunaliserar eller lägger ut på privata aktörer.
Jag ser likheter med det Svenska 1800-talsamhället där de välbeställda familjernas barn åkte häst och pulka Iklädd fårskinnspäls till skolan medan de fattiga fick gå frysandes till skolan.
Samma mål olika förutsättningar är ingen vsion om social demokrati!
Utöka familjerättens rätt att medla och agera!
Efterfrågan och behovet på den kommunala familjerättens expertis är dagsläget stort.
Trycket på medlartjänsten är större än någonsin och efterfrågan på tjänsten ser ut att öka.
Men jag tycker att dess roll behöver förändras och utvecklas för att bättre kunna bemöte den aggression och förtvivlan ifrån föräldrarna som vuxit sig allt starkare på grund av ett allt mer hårdnat samhällsklimat.
Föräldraskapet för inte med sig enbart ett ansvar gentemot barnet utan även ett ansvar mot sitt egna föräldraskap och dess samarbete.
och den nya situationen som uppkommer vid en skilsmässa/separering. Här önskar jag mig att familjerätten skulle vara mer agerande och bestämd i sin medlarroll.
Självklart skall det inte tolkas som om de skulle sitta i ett fågelperspektiv och hota eller bestämma över parterna som gått ditt på frivillig basis.
Men att ha ett mandat för att på ett bestämt sätt kunna gå in och påtala fel och brister som begås under samtalen som försvåra processen skulle underlätta mycket i samtalsträffarna.
Oftast är det bitterhet och irritation som framkallar de irrationella känslomässiga besluten.
I dag är det inte allt för sällan som man hör om sammankomster som bryts upp under hotfulla eller kränkande former vilket i sin tur kan förvärrar eller i värsta fall omöjligöra en bra framtida lösning på gemensam basis för barnet/barnens bästa.
Allt för lättvindligt upplöses träffarna av att ena parten känner sig svarslös eller påhoppad eller kränkt och väljer att avlägsna sig ifrån samtalen.
Detta medför att samtalsträffarna blir fruktlösa och att det kan dröja upp till 2 veckor innan man får till stånd ett nytt möte i värsta fall blir det inget alls utan den ena parten tvingas gå rättslig väg.
Andra skäl till att öka familjerättens befogenheter är när situationen uppstår där den ena parten hindrar den ena parten i umgänget överlämnandet av barnen trots överenskommelser ja till och med där domstolsbeslut finns.
Då är den ena parten hänvisad till ett polishämtande vilket är sämsta möjlig för både föräldrar och barn och för ett framtida samarbete!
Och här skulle ett drivande samtal från familjerätten spara mycket lidande för alla inblandade men framförallt för barnen.
Familjerätten i Sverige måste kunna gå in i konflikten och styra om det behövs för att nå goda resultat i hopplösa ärenden.
Den spetsutbildning på konflikthantering och terapeut som behövs måste samhället kunna erbjuda de anställda socionomerna på familjerätterna runt om i Sverige.
Även socionomutbildningen bör uppgraderas när det gäller konflikthantering.
Mot bakgrunden av ovanstående föreslår jag att en
Översyn görs av familjerätten roll idag och att man tittar på möjligheterna att ge familjerätten en mer drivande roll i sitt arbete.
Utöka familjerättens kompetens för framtiden!
Den traditionella homogena familjen är inte längre ett självklart inslag i dagens globaliserande och mångkulturella Sverige.
De religions/kulturella inslagen i familjerna idag är en växande faktor.
Dessa familjekonstellationerna kommer i framtiden att bli en allt vanligare företeelse på familjerätterna i ett mångkulturellt Sverige.
Detta kan i sin tur medföra en annan form av socioproblematik exempelvis hatbrott eller kulturskillnader.
Då kan det krävas en annan typ av samtalsingång, förståelse och känsla i mötena för att få till stånd goda samarbetsamtal som ska leda till förankrade gemensamma beslut.
HBT/stjärnfamiljen är ett annat nytt men välkomnat inslag i dagens Sverige som växer sig allt starkare.
Kommer detta att medföra nya problemlösningar eller annan syn på socioproblematik för den framtida separeringen/skilsmässan?
En sak vet vi med säkerhet och det är att den homogena traditionella kärnfamiljen inte längre är en självklarhet i dagens Sverige.
Familjekonstellationerna har globaliserat och socialiserats och vilka framtida effekter detta kan föra med sig på landets familjerätter vill jag att man utreder och följer upp så att vi kan bemöta det framtida behovet som eventuellt kommer att uppstå i Sverige.
Mot bakgrunden av det ovan skrivna så vill jag med denna motion att men ser över hur familjerätten och dess anställda kan få en uppgradering utav sin utbildning.
En Nationell akademi för en psykosocial framtid i samtid!
Det är dags att förnya det psykosociala arbetet i Sverige.
De bäst lämpade för detta förändringsarbete borde vara de som arbeta med dessa frågor varje dag. De tillsammans med expertisen på området bör av oss få förtroendet att föra det psykosociala utvecklingens arbete in i framtiden. Det har som exempel funnits en social akademi i Stockholm och den visade gott resultat i sitt arbete. Exempel på deras arbete var Att finna och öka förståelsen för hur man hjälper utsatta barn på rätt sätt.
Samt vilka verktyg behövs för att trygga de hem lösas situation.
Denna akademi lades tyvärr ned av finansiella skäl men behovet kvarstår, samtidigt så behöver området utvidgas.
Sverige har idag har ett behov av en nationell psykosocial akademi.
Man kan tydligt se att Barn/ungdomsvården behandlas olika från kommun till kommun.
Samhället utvecklas i en allt snabbare takt och många faller igenom och upptäcks för sent och inte alltid är det rätt åtgärder som sätts in.
Hur påverka alla de nya bokstavskombinationerna samhället?
Skall man acceptera dem eller bekämpa dem?
Kan man få öppenhet ,trygghet och säkerhet att gå hand i hand inom barn/ungdomsvården ja även inom vuxenvården?
Är det dags att se över tystnadsplikten och höja individskyddet inom den Psykosociala vården?
Akademins främsta uppgift ska vara att samla in och utvärdera information inom det praktiska psykosociala arbetet.
En samlad expertis med företrädare inom det psykosociala gebitet ska ha som främsta uppgift att utveckla samt säkerställa information ifrån de olika verksamheterna ute i landet.
Akademins uppgift bör vara att utvärdera idéer och teorier och föra det psykosociala praktiska arbetets utveckling framåt.
Akademin skall bestå av en bredd sammansatt grupp av sociologer. barn/vuxen psykiater, kriminologer, barnläkare samt annan ej nämnd fackman/kvinna.
Formen och antal träffar per år överlåter jag åt en framtida akademi.
Till den svenska psykosociala akademin skall de som jobbar inom respektive skrå kunna skicka in idéer och förslag om förbättringar inom sitt område. Jag vill att det socialdemokratiska partiet tar ställning till att försöka förverkliga idén om en nationell psykosocial akademi i statlig finansierad regi. En akademi för en psykosocial framtid i samtid!
Med bakgrund mot ovanstående föreslår jag
att vi tittar på möjligheterna att upprätta en Nationell psykosocial akademi